Eerste bijenconvenant getekend door gemeente Culemborg

Culemborg geeft met de ondertekening van het bijenconvenant het goede voorbeeld aan alle gemeenten in Rivierenland.  Na enige gesprekken met de gemeente op initiatief van onze Ria Beltman heeft de imkervereniging het verzoek van de wethouder gekregen om het team groenbeheer voor te lichten.  Jan Piet Frens heeft een inspirerende workshop “bij-vriendelijk beheer van openbaar groen” gegeven. Dat heeft de leiding en de medewerkers aan het denken gezet: het kan inderdaad ook anders! Met behulp van het Louis Bolkinstituut zijn de juiste zadenmengsels bepaald en ingekocht. En zo heeft Culemborg in 2014 7.000m2 bermen en ander openbaar groen ingezaaid met een meerjarig mengsel bijenbloemen!

Deze werkwijze kunnen wij als Imkervereniging ook in de andere gemeentes toepassen.

We zijn in gesprek met de gemeentes Neerijnen, Neder-Betuwe, Buren, Geldermalsen en het Waterschap Rivierenland over verbetering van de biodiversiteit. De verwachting is dat er dit jaar meer convenanten (liefst met alle gemeentes in Rivierenland, en als het kan in één keer) ondertekend gaan worden.
Natuurlijk zijn wij als imker primair bezig met het welzijn van onze eigen bijen. Een goede verzorging, hygiene en gezondheid staan daarbij voorop. Aan de eerste twee kan en moet de imker zelf zijn bijdrage leveren. Maar met name aan de gezondheid kunnen de omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen. De verbetering van Biodiversiteit blijft als doelstelling hoog in ons vaandel staan.

21 maart: dit was een mooie dag waar ik met plezier aan terug denk!

Namens de werkgroep Biodiversiteit,
Maarten Grethe

De werkgroep Biodiversiteit bestaat uit:
Ria Beltman, Jeanine Bollen, Maarten Grethe, Dick van Leeuwen, Jacqueline van Rooij (allen imkervereniging West-Betuwe) en Henk Zomerdijk (imkervereniging Eck en Wiel eo).