Raampjes monteren

Pakket raampjes ongemonteerdJe kunt kant en klare raampjes kopen van vurenhout. Dan zijn ze in elkaar gezet, voorzien van oogjes en draad zonder kunstraat. Nadeel: daar betaal je voor. Dat kan je doen als je haast hebt om direct raampjes te voorzien van kunstraat en in een volk hangen maar handiger is om de raampjes ongemonteerd te kopen en zelf te monteren van A tot Z. Deze handleiding gaat er vanuit dat je de raampjes gekocht hebt bij het Bijenhuis in Wageningen. Daar zijn namelijk de gaatjes voorgeboord en is er een sleufje aanwezig tussen de gaatjes waar de gespannen draad netjes in komt te liggen zodat de bijen er geen last van hebben. Ook daar zijn de latjes netjes uitgesneden zodat als je ze in elkaar zet alles op zijn plek blijft en de raampjes recht blijven. Ik heb ervaring met andere leveranciers maar voor die 50 cent winst heb je geen gaatjes, geen draadgleuf en slecht in elkaar passende latjes.

Wat koop je dan?

  • Pakketje bovenlatjes
  • Pakketje onderlatjes
  • Pakketje zijlatjes voor honing hoogte en/of broedkamer hoogte
  • Zakje met oogjes
  • RVS staaldraad
  • Spijkertjes

Wat heb je aan gereedschap nodig?

  • Platte werkbank
  • Hamertje
  • Gaatjes boor/spriem
  • Draadspanner of een trektang
  • Kniptang

Afmetingen van honingkamer en broedkamer ramen:

  • Alle latjes zijn 1 cm dik en 2,2 cm breed;
  • De bovenlatjes zijn 43,5 cm lang;
  • De onderlatjes zijn 35 cm lang;
  • De hoogtelatjes van een honingkamer zijn 14 cm lang;
  • De hoogtelatjes van een broedkamer zijn 21,8 cm lang.

Zijlatjes voor honing- en broedraam voorzien van oogjes:

Gaatjesmaker met latje en oogje Gaatjesmaker met oogje op pin Gaatjesmaker bezig met ponzen Latje met oogje

Nu de raampjes nog niet in elkaar zitten is het makkelijkst om de oogjes, waar straks het draad door heen gaat, alvast te plaatsen. Daarvoor gebruik je een gaatjesmaker, een oogje en het latje waar het oogje in moet komen.

  1. Trek de hendel van de gaatjesmaker naar achteren zodat de naald omhoog komt;
  2. Plaats een oogje op het naaldje;
  3. Plaats het ladje met de juiste kant naar de naald toe en zorg dat de naald in het voorgeboorde gaatje valt;
  4. Druk nu de hendel zo ver naar voren dat het oogje netjes in het latje schuift tot de goudkleurige naaldhouder tegen het houten latje komt.

Latjes in elkaar zetten:

We gaan verder met het in elkaar zetten van de latjes. Deze zijn helemaal op maat gemaakt en voorzien van een zaagsnede.

Broedkamer raam ongemonteerd

Broedkamer ongemonteerd

Honingkamer raam ongemonteerd

Honingkamer ongemonteerd

Zet de 4 latjes in elkaar waarbij de zijlatjes met sleufje naar buiten liggen.  Zorg dat als je het raampje op een vlakke ondergrond legt het raampje vlak komt te liggen. Dus er mag geen torsiedraai in zitten. Dan gaan namelijk de bijen raat uitbouwen en komt deze eerder tegen een ander raampje aan.

Raampje met losse bodemlat

Latjes in elkaar zetten op een vlakke tafel

Raampje met gespijkerde latjes

Hoeken met spijkertjes vastzetten

Als het raampje vlak op de werkbank ligt sla je in elke hoek ter hoogte van de zaagsnede een spijkertje door het andere latje heen.

Bedrading honingraam en/of broedraam:

Nu de ramen in elkaar zitten moeten we de bedrading voorbereiden.

Gaan we nu horizontaal of vertikaal bedraden?
Dat ligt helemaal aan je eigen behoefte en aan het type kunstraat wat je wilt gaan gebruiken. In de handleiding “kunstraat insmelten” kun je de verschillen lezen tussen kunstraat.

Kort komt het neer op:

Horizontaal gebruik je standaard omdat je met een gespannen draad de korte latjes moeilijker kromtrekt. Gebruik je echter gegoten kunstraat dan is het wel verstandiger om met zaagsnede te gebruiken om kromtrekken te voorkomen. Mocht je geen zaagsnede in de bovenlat hebben zitten dan is het verstandiger om vertikaal te bespannen.
Nadeel van vertikaal bespannen is de eerder en makkelijker naar binnen trekkende boven en onderlat. Mocht je een draadspanner gebruiken zoals in deze handleiding dan heb je altijd meer stevigheid voor het kunstraat omdat er een golf in de draad ontstaat.

Deze handleiding gaat uit van horizontaal bespannen zonder zaagsnede:

Honingkamer raam met draadspijkertjes

Sla aan een zijkant van het raam twee spijkertjes ter hoogte van de oogjes. Dus langs de oogjes in het hout. Voor een broedkamerraam moeten de spijkertjes aan weerszijde zitten, immers de draad zal als een grote Z door het raam geregen worden. Nu gaan we de bedrading doorvoeren:

Raampje met draad geregen

Foto 1

Raampje met draad aan een kant vast

Foto 2

Raampje met draad aan beide kanten vast

Foto 3

  1. Rol een hoeveelheid draad af;
  2. Rijg dit door de oogjes heen en terug. Zie foto 1;
  3. Draai het uiteinde van de rvs draad om het eerste spijkertje. Ongeveer drie keer rond. Zie foto 2;
  4. Sla het spijkertje in het hout;
  5. Knip de rest van het uiteinde af en druk het restand van het uiteinde in het hout zodat bijen zich er niet aan kunnen verwonden;
  6. Trek nu het draad aan, niet te strak en rol ook deze kant drie keer rond het spijkertje;
  7. Sla ook dit spijkertje in het hout, knip de draad los en druk het uiteinde in het hout. Zie foto 3;

Draadspannen:

De draad zit er losjes in en deze gaan we met een draadspanner op spanning zetten. Mocht je geen draadspanner hebben dan moet je natuurlijk de draad bij punt 6 wel strak aantrekken en om het spijkertje winden.

dsc_9599

Houd de draadspanner aan het begin van een draad en knijp de draadspanner samen. Rol nu de draadspanner naar de andere kant en let daarbij op dat je niet te snel gaat en dat je jezelf niet snijd aan de rvs draad.

 

 

dsc_9600  dsc_9601 

En zo hebben we als resultaat mooi gespannen draad met golfpatroon waarop de kunstraat gesmolten kan worden.
Klik hier om naar een handleiding te gaan over het insmelten van kunstraat.

Nog een aantal impressies:

dsc_9207 dsc_9210 dsc_9204

Mis je nog wat aan deze handleiding of wil je iets anders kwijt over deze pagina? Laat een bericht achter.
Je berichten zullen eerst goedgekeurd worden voordat ze zichtbaar zijn onder aan deze pagina. Dit ter voorkoming van spam.

3 comments to Raampjes monteren

  • c.a.boulangé

    heb eens geexperimenteerd met dubbele broedkamer. ik had toen niet 2 ramen boen elkaar
    maar 1 groot raam aan een stuk. groot voordeel is dat je de broedkamer niet in tweeen
    breekt bij controle, maar in 1 keer grote raam bekijkt. de bijen blijven VEEL RUSTIGER.
    en je hebt een veel beter overzicht van de broedkamer.
    groet c.a.boulangé

    • Heb je die ramen zelf gemaakt of heb je die ergens laten maken?

      Het is zeker geen verkeerd idee want ik vind het altijd weer vervelend om de eerste broedbak los te maken. Ik vraag me alleen af of zo’n dubbel raam niet erg zwaar wordt als daar broed en voer in zit. Het is een idee wat iedereen kan uitproberen. Gewoon de oortjes van een tweede raam verwijderen en dan vastmaken aan het bovenste raam. Zo kun je nog steeds de kunstraat vellen gebruiken op maat.

      Bedankt voor je bijdrage!

  • paul jansen

    Kant en klare raampjes gekocht met zaagsnede en draad
    voor broedraat
    schitterende raampjes voor 1 euro per stuk thuis bezorgd.
    Daar kan je ze echt zelf niet voor gaan maken
    groeten
    Paul jansen

Leave a Reply