Jubilarissen van 2015

Dit jaar hebben we vijf jubilarissen. Tijdens de ALV van afgelopen januari hebben ze het NBV jubilaris speldje ontvangen. De jubilarissen hebben zelf verteld hoe ze tot bijenhouden zijn gekomen:

Jan Drost: Jan had een oom met bijen en die zei, misschien is dit ook wel wat voor jou en haalde een bij uit een kast en drukte die op de arm van Jan want je moet eerst kijken of er er ziek van wordt. Hij werd er niet ziek van. Later heeft Jan wat cursussen gevolgd bij Vogelaar  en zo is hij gaan imkeren. Hij liet de volken zo veel mogelijk zwermen om zo veel mogelijk volken voor de Heide te hebben. Later is Jan in de Betuwe gaan wonen en in de bessen gegaan. Voor die bessen had hij bijen nodig maar hij had niet zo veel tijd meer voor de bijen. Dick van Leeuwen heeft toen de bijen overgenomen. Inmiddels doet ons lid Paul de Wolf dat.

Ton Stevens: Ton had als 7 jarige jongen een spreekbeurt op school over bijenhouden. Hij kon informatie inwinnen bij zijn grootvader die bijen had. Die woonde in het oosten van het land. Die ging naar het Heide met paard en wagen. Als kleine jongen ging hij daar kijken. Zelf is hij nooit toe gekomen om dat te doen. Pas bij hulp voor een spreekbeurt van zijn dochter vroeg die zichzelf af waarom doe die dat zelf niet deed en zo is hij gaan bijenhouden. Tot nu toe altijd met heel veel plezier gedaan.

Frans Rutten: Frans wist niks van bijen. Hij vond een advertentie in de krant over een bijencursus. Hij vond het wel altijd fascinerend. Zo is hij op cursus geweest bij Johannes Vogelaar en die had de eerste les meteen 6 ramers. Dat vond Frans zo indrukwekkend en was daardoor meteen aangestoken. Hij heeft ooit maximaal 12 volken gehad. Tegenwoordig heeft Frans 3 volken en af en toe meer. Ook heeft Frans in het bestuur gezeten als voorzitter.

Bertus Maasbach: Was niet aanwezig.

Leendert Kamerling (afwezig i.v.m. privé omstandigheden).

2015 Uitreiking Jubilarissen 041

v.l.n.r: Jan Drost, Ton Stevens, Frans Rutten