Maken van het naambord “Bijenlogement”

De bijenstal op de Meent heeft al jaren een naambord. Het onlangs gebouwde solitaire bijenhotel had nog geen naambord. Voor de opening van het nieuwe Bijenlogement hebben we een naambord gemaakt. De grote vraag is altijd hoe je letters op een stuk hout krijgt. Dit artikel gaat daar specifiek op in om die kennis te delen.

BordBijenlogement 002

We hebben een stuk ruw hout gekocht waar nog een stuk van de boomschors aanwezig is. De kleine geschaafde zijde is opgemeten. Ongeveer 12 cm hoog x 96 cm breed is het vlak waar de letters in kunnen komen.

BordBijenlogement 003In Photoshop is een transparant vlak gemaakt van 12×96 cm. Daarop is een layer aangebracht met daarin een zo groot mogelijk woord “BIJENLOGEMENT”. De Layer is horizontaal gekanteld zodat het in spiegelbeeld afgedrukt kan worden. Het geheel is geëxporteerd naar een PDF. Dit is gedaan omdat Photoshop niet in staat is, om een object wat uit meerdere A4 pagina’s bestaat, af te drukken (niet makkelijk). We openen de nieuw aangemaakte PDF en printen deze uit met “hoge” kwaliteit zwart wit, inclusief raster lijnen. Dat is makkelijker om de losse A4 bladzijde’s aan elkaar te plakken.
BordBijenlogement 004 BordBijenlogement 005

Er zijn twee manieren om de letters op hout te krijgen. Op de linker foto is de inkt op normaal wit A4 papier geprint en op de rechter foto is er geprint op gebruikt stikker papier.

1. De inkt in sommige printers lekt zodra je er met thinner of spiritus over heen gaat. Dat lekken kan je gebruiken om de inkt op een stuk hout te zetten. De thinner en spiritus verdampen zodat je geen vlekken in het hout krijgt. Gebruik daarom geen terpentine want dat is vet en laat vlekken achter;
  2. Indien je inkt hebt dat niet lekt kun je gebruik maken van de gladde kant van gebruikt stikker papier. Je trekt alle stikkers van het vel af en print op de gladde kant. De inkt blijft “drijven” op de gladde kant. Zodra je gaat printen, moet je elke geprinte pagina meteen weghalen en apart neerleggen. De inkt blijft namelijk nat liggen op het stikkervel en anders vervuil je de andere pagina’s. Na het printen snijden we A4 pagina’s op maat en plakken deze met plakband aan elkaar. Let op dat je de natte inkt niet aanraakt. Het printen in hoge resolutie is nodig om de letters van veel inkt te voorzien.
BordBijenlogement 006

Leg het papier voorzichtig op het hout en met een doekje wrijf je over elke letter heen. Houd het papier vast zodat je niet per ongeluk schuift.

BordBijenlogement 007

Het resultaat ziet er dan zo uit. Zwarte letters in hout gedrukt. Het lettertype was zo uitgezocht dat het past binnen de maten van het hout en daarbij is er een juist bitje gezocht zodat bij het frezen alle inkt van het hout verdwijnt.

BordBijenlogement 009

Zo ziet de afdruk er naderhand uit.

BordBijenlogement 010Daarna plaatsen we het bitje in de bovenfrees en zetten we het stuk hout vast op de werkbank met houtklemmen. Zorg voor goede stofafvoer door een stofzuiger aan te sluiten op de bovenfrees. Je moet namelijk precies in de gaten houden waar de letters staan. De bit is op 2mm diepte ingesteld en wordt in een keer gefreesd.
BordBijenlogement 011Na het frezen is er met een schuurpapiertje (120) de randen van de letters afgenomen en het geheel is met een bandschuurmachine licht aangeraakt. Klaar om geschilderd te worden.
BordBijenlogement 012

Voor het invullen van de letters is gekozen voor jachtlak. Deze is goed dekkend en beter bestand tegen weer, wind en vocht.

BordBijenlogement 013

Met een dun penseel worden de letters geschilderd. In totaal twee lagen. Naderhand is het gehele oppervlakte voorzien van een dikke transparante laklaag.

BordBijenlogement 014

Bijenlogement naambord