Ook zin in een zomerse “bijen-excursie”?

Om te voorkomen dat er net als vorig jaar, een excursie georganiseerd wordt die op het laatste moment niet kan doorgaan vanwege een tekort aan deelnemers, hebben we op de ALV in januari, afgesproken dat ik een aantal mogelijkheden zou zoeken waar iedereen eerst uit kan kiezen. Alleen de excursies waar voldoende belangstelling voor blijkt te zijn, worden georganiseerd en verschijnen dan z.s.m. op de website!
Ik heb naar 2 avond-excursies en 2 dag-excursies gezocht met als thema bijen-houden en/of biodiversiteit.

De mogelijke excursies zijn:

1. Het Von Gimborn Arboretum in Doorn is een 90 jaar oude botanische tuin waar een prachtige wandeling al (of niet met gids) gemaakt kan worden.
    Zie: www.gimbornarboretum.nl
    Het kan uitstekend gecombineerd worden met een bezoek aan de ernaast gelegen vaste plantenkwekerij “van Houtum”. Deze bijzondere kwekerij werkt al 20 jaar op ecologische wijze “met hart voor plant, dier en natuur”en heeft uiteraard veel drachtplanten in haar assortiment. Er is een mogelijkheid voor een rondleiding met het accent op drachtplanten en er kan geluncht worden. Bekijk hun fraaie website: www.kwekerijvanhoutum.nl
    Deze gecombineerde excursie kan op een zaterdag georganiseerd worden. Wellicht in juni of misschien beter in de nazomer in augustus/september?
  2. Bijenteeltmuseum-Imkerij Ecopoll te Geffen (bij Oss): vorig jaar waren er te weinig belangstellenden voor deze excursie, maar misschien was de gekozen zaterdag minder geschikt voor meer mensen. Toch kan dit, in de vorm van een honingraat gebouwd museum en de moderne imkerij van de fam. Schuurmans, ons ongetwijfeld een boeiende zaterdag bezorgen! Met hun circa 300 bijenvolken behoren ze tot een van de grotere imkers van Zuid-Nederland.
    Na een rondleiding door het museum waarin zij een unieke collectie imkermaterialen van over de hele wereld herbergen, zullen we veel kunnen horen/zien over hun geïntegreerde methode van koninginnenteelt, varroa- behandeling, bestuivingsactiviteiten, honing- en was productie enz. En natuurlijk zullen we kunnen genieten van de honingkoek bij de koffie en van de mede!
    Zie http://www.ecopoll.nl/
  3. Bezoek aan imkerij “TwoBee” in Houten. Deze imkerij wordt al 30 jaar gerund door Henk Vernooy en Henk van Berkel: het onderhoud van de korven wordt verzorgd door Rinus van Ewijk. Zij verzorgen gemiddeld een 100 tal bijenvolken in kasten en in korven. Zij gaan zeer planmatig te werk en werken in het gehele jaar 1 dag per week in hun bijenvolken en aan het onderhoud van al het materiaal. Henk Vernooy kan ons veel vertellen over hun 8 bijenstallen, hun bedrijfsmethode, hun was-lijn en honingverwerking en over hun mooie drachttuin. Deze excursie zou prima op een mooie zomeravond in juni gepland kunnen worden. Zie www.imkerijtwobee.nl
  4. Een heel andere manier van imkeren kunnen we zien bij een bezoek aan de imkerij van Roeland en Ingrid van Dee in Ophemert. Zij hebben ongeveer 8 jaar geleden het roer van hun leven omgegooid en een boerderij met 4,5 ha land gekocht. Daar hebben ze nu een “bloeiend”gemengd biologisch bedrijf met kippen, schapen, Brands rode runderen, varkens en bijen, 1,5 ha druiven (waaronder ieder jaar een bloemenmengsel met diverse kruiden wordt gezaaid), en diverse soorten hard en zacht fruit.
    De bijen spelen in dit geheel een zeer belangrijke schakel! Het hele bedrijf werd zo aangeplant dat de bijen zonder extra suikervoeding, het jaar rond, steeds zelf voldoende voedsel kunnen vinden. Roeland gaat zijn 60 volken momenteel omschakelen van kasten- naar korfteelt.
    Alle producten worden zoveel mogelijk op het eigen bedrijf verwerkt tot eindproduct en verkocht via Deeli Fruits&Honey.
    Ze verbouwen hun oude boerderij en de daarbij behorende bedrijfsgebouwen in een meerjarenplan om tot een modern complex met glooiende sedum-daken.
    Het doel is om een duurzame eenheid voor mens en dier te creëren.
    Ongetwijfeld kan deze “eigen-wijze” imker ons op een zomerse avond veel vertellen over zijn levensvisie en manier van omgaan met de bijen en ons rondleiden en laten proeven van de heerlijkheden uit zijn paradijs! Misschien een avond eind juni of begin juli? Kijk alvast voor een mooie impressie op www.deeli.nl

Dit zijn de 4 mogelijkheden om elkaar in de zomermaanden eens in een ontspannen sfeer te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en verschillende manieren van imkeren in de praktijk te zien. Laat horen waar jouw belangstelling naar uit gaat en wat jouw meest geschikte tijd is om aan zo’n excursie deel te nemen.

Reageer daarom binnen 2 weken door onderstaand formulier in te vullen. Dan kan daaruit een keuze gemaakt worden en kunnen we een of enkele excursies plannen. Hopelijk zullen er dan voldoende leden (met aanhang!) kunnen deelnemen en kunnen we een of enkele gezellige excursies tegemoet zien.

Met groet,

Ria Beltman

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Vul ten minste 1 excursie in!

1 comment to Ook zin in een zomerse “bijen-excursie”?