Opening Bijenstal Lanxmeer

2015 02 17 Bijenstal LanxmeerAl enige tijd geleden is er een nieuwe bijenstal verrezen op Caetshage. Komende zaterdag 21 maart om 16.00 uur zal tijdens de Nederland Doe dag een nieuwe bijenstal geopend worden op Caetshage. Afgelopen jaar heeft de Stichting Terra Bella voor een nieuwbouw van de stal financiering en ondersteuning geregeld. Het project is uiteindelijk mogelijk gemaakt door het Buurtpanel Culemborg, RABO Bank West Betuwe, de Kiwanis Club Tiel, Stichting Terra Bella, Natuur en Milieueducatie Culemborg, de Gemeente Culemborg en ook giften van bezoekers va het Oogstfeest van 2013.

Een goed bijenstand en gezonde bijenteelt hoort volgens ons bij een ecologische wijk als Lanxmeer met een eetbaar landschap, stadslandbouw en een mooie boomgaard.
De Gemeente sprak het initiatief aan omdat het goed aansluit bij hun bijenbeleid.

Wethouder Duurzaamheid Joost de Reus zal een convenant tekenen met de Imkervereniging West-Betuwe over het gebruik van de stal. Imker wordt dhr. Jos den Ouden, een wijkbewoner die al enige jaren actief is met bijenhouderij in de wijk. Educatie en voorlichting wordt straks onderdeel van het gebruik van de stal.