Stroomhuis en imkers brengen bijenfilm en honingproeverij

NEERIJNEN – Op donderdag 28 april brengt het Filmhuis van Stroomhuis Neerijnen ‘Le Meraviglie’, een Italiaanse bijenfilm. Samen met Imkervereniging West-Betuwe is er deze jaarlijkse bijenavond tevens een heuse honingproeverij. Van de imkers vernemen we ook hoeveel bijenvolken de winter goed zijn doorgekomen in onze regio.
‘Le Meraviglie’ (de wonderen) uit 2014 is een speelse film over een authentieke Italiaans / Duitse bijenhoudersfamilie. De Italiaans-Duitse regisseur Alice Rohrwacher heeft het verhaal deels gebaseerd op haar eigen jeugdervaringen: ook haar vader was imker. De film wordt ingeleid door Marc Westermann, de filmexpert van Stroomhuis die vroeger zelf een tijd lang bijenhouder was.

Het verhaal in Le Meraviglie gaat over hoe alternatieve imkers ter nauwer nood het hoofd boven water kunnen houden in hun vervallen boerderij, met hun bijen en het slingeren van honing op het Italiaanse platteland, van Umbrië. Met een prachtige rol van de 14-jarige dochter Gelsomina, over haar band met haar vader die er van uitgaat dat zij hem vanzelfsprekend opvolgt in zijn imkerij, een taak die zij nu reeds voorbeeldig uitvoert.

Maar in de film wordt zij een zelfstandig individu dat gevoelig is om buiten haar voorbestemde rol open te staan voor een ‘wonder’ dat plaats vindt in de buitenwereld, waarnaar de titel verwijst. De film blijkt een parabel over de strijd tussen nostalgie en vooruitgangsdrift. Het gaat uiteindelijk over de teloorgang van het authentieke plattelandsbestaan dat omgevormd dreigt te worden tot een nostalgisch pretpark.

Aangezien we in de film de honing zien stromen, lijkt het een goed idee om samen met Imkervereniging West-Betuwe in de pauze een honingproeverij te organiseren. Daarbij is er kans op prachtige honingprijzen. Met de Imkersvereniging heeft Filmhuis Neerijnen al vele jaren een nauwe jaarlijkse samenwerking.

Aanvang inleiding om 19:30 uur, de film zelf start om 20 uur, de pauze met honingproeverij is om circa 21 uur. Entree € 7,50 (incl. honing), reserveren niet nodig. Stroomhuis is gelegen aan de Van Pallandtweg 1, 4182 CA Neerijnen. Meer info op website stroomhuisneerijnen.nl.