Verslag excursie naar Ecopoll – Bijenteelt-museum en Imkerij Brabant

IMG_7211Onze eerste excursie dit jaar was een bezoek aan de professionele imkerij van Robert en Thea Schuurmans in Geffen op 13 juni.

Na de ontvangst met koffie en honingkoek in het nieuwe museum, dat in 2013 werd geopend en is gebouwd in de vorm van een bijenraat, werden we door Thea rondgeleid door een grote collectie historische bijenhouders-materialen, gereedschappen en gebruiken uit alle hoeken van ons land en daarbuiten. Levende geschiedenis die voor ons imkers heel interessant was! We zagen natuurlijk heel veel soorten bijenkasten uit diverse landen en bijenkorven zoals bv de zwanehalskorf, de bisschopsmutsen, de bankorf en de bruidskorf. Deze laatste uit de Achterhoek afkomstig, werd geschonken aan de bruid! Een fraai beschilderde korf, die met een volk erin, een soort bruids-schat vormde als toonbeeld voor “plichtsbetrachting, harmonie en ijver”…..
De “oudere” imkers onder ons herkenden uiteraard meer uit vroeger jaren, dan de “jongere” imkers. Ook zagen we honingkleurmeters, bijentongmeters, boompersen en kunstraatpersen. Daarnaast passeerden allerlei afbeeldingen van bijen de revue, b.v. op spaarpotten, serviesgoed, vlaggen, vaandels, oude wandplaten en boeken, afbeeldingen van Napoleon met zijn 400 gouden bijen op zijn mantel enz. enz. In de ernaast ingerichte moderne productieruimte zagen we een fraaie horizontale honingslinger, een roermachine voor crêmehoning, grote ontzegelbak, afvulmachine enz. Al met al een interessante tijdsbalk!

Na de lunch (met heerlijke verse groentesoep) en lekkere broodjes, was de beurt aan Ronald om ons te vertellen over zijn professionele moderne imkerij. Hij heeft momenteel zo’n 300 (Buckfast)volken en is een bestuivings-imker. Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste contract-moment een partij (bv 20, 40 of 60 volken!) op volle grootte en energie klaar hebt staan om aan je afspraken te voldoen? Dat vraagt planning en een systematische aanpak! Hoe hou je de volken efficiënt en gezond? Hoe combineer je dat?

Ecopoll hanteert daartoe een geïntegreerde methode:

• Koninginneteelt en vermeerdering d.m.v. vegers maken
  • Raatvernieuwing: 100% per jaar
  • Varroabestrijding: oxaalzuur methode zo dat zijn volken in principe het voorjaar mijt-vrij ingaan.

Koninginneteelt:
Men werkt met eigen P moeren waarvan de ingekooide doppen op de 10e dag de broedstoof ingaan en wat later, in een drieramer, standbevrucht worden. Ieder jaar worden er in alle volken nieuwe F1 moeren ingevoerd (zwermen is dus normaliter niet aan de orde).

Raatvernieuwing:
Ieder voorjaar komt er een complete met nieuwe kunstraat gevulde broedkamer op de oude broedkamer waarop het volk is overwinterd. En hij zet dan in het najaar het hele volk weer terug op 1 broedkamer ( met de nieuwe kunstraat uit het voorjaar!) Zo is er jaarlijks 100% raatvernieuwing en kunnen alle afgenomen broedkamers weer geschoond, gedurende de winter opgeslagen worden.
Zij gebruiken alleen Segeberger kunststofkasten i.v.m de betere isolatiewaarde.

Varroabestrijding:
Er wordt alleen oxaalzuur toegepast. In het voorjaar zijn de volken nagenoeg mijtvrij. Bij het vegers maken wordt er een oxaalzuur behandeling toegepast en in het najaar: drie weken na de eerste nachtvorst worden alle volken gedruppeld.

Met deze methode heeft Ecopoll steeds nagenoeg geen wintersterfte.
Naast de imkerij en het museum met winkel, worden er bij Ecopoll diverse bijen cursussen gegeven en zelfs korte kindercursussen!
De allereerste opmerking waarmee Robert zijn betoog begon was: de belangrijkste factor van de bijensterfte is de imker die achter de kast staat…….
Kortom: het was een heel interessante excursie; degenen die er niet bij aanwezig waren, hebben een kans gemist!
Mogelijk komen er deze zomer nog meer excursies waarbij we verschillende imker-methoden kunnen zien: berichten hierover volgen binnenkort op deze website.

fotografie Joop Hummelink.