Verslag: Kloosterfair 2014

Op zondag ochtend 22 Juni ging bij ons al vroeg de wekker om de auto in te laden voor de Kloosterfair en de observatiekast met bijen bij Piet Huitema op te halen en niet te vergeten de folders met info. Dank Piet dat je voor ons klaar stond op de vroege zondagochtend.

Ria, Joop, Marjolein en ik moesten al vroeg beginnen, want we behoorden bij de vroege club van half 9 om de stand op te bouwen. Na wat heen en weer gesleep met de stand kon de opbouw werkelijk beginnen. Na het sjouwen van de observatiekast, kieps, honing, dozen met folders en het prachtige kunstwerk voor het bijenlogement in de Meent, werd alles zo opgesteld dat het er uitdagend bij stond om afgemaakt te worden door Ria (die dit prachtige ontwerp heeft gemaakt) samen met de kinderen die onze stand bezochten.
En tot slot werden er ook nog mooie voorlichtingsfilms over bijen getoond in de “bunker”. Gelukkig was Technie-man Joop er voor ons om de beamer goed aan te sluiten.
Marjolein had haar beschilderde bloemen-auto naast onze stand geparkeerd en stond een stukje verderop met informatie over tuinen en drachtplanten (WildeWeeldeWereld)
Om 10 uur waren we er klaar voor. Nog net op tijd voor een bakkie koffie in de zon. Het was inmiddels prachtig weer geworden.
Het resultaat was dat de stand goed bezocht werd door jong en oud. Vele vragen zijn beantwoord. De observatiekast is vaak open en dicht gegaan, er is veel honing geproefd en alle potjes honing zijn verkocht. En wat waren we blij met de vrijwilligers die ons hebben geholpen die dag. Harry, Marjan, Thecla en Peter: enorm bedankt voor jullie inzet! Mede door jullie is deze dag een groot succes geworden.

Aan het einde van de middag kwam er nog een moeder met een klein meisje van nog geen 2 jaar.
Ze kon de bijtjes in de observatie kast niet goed zien. Moeder tilde haar op en liet haar op de knietjes voor de observatie kast zitten en vertelde haar het hele verhaal over de bijtjes en waar de lekker honing vandaan kwam die ze zo lekker vind. We lieten haar voelen aan het glas van de kast hoe lekker warm het is bij de bijtjes.
Na het verhaal aan gehoord te hebben van moeder pakte het meisje haar boekje en zei” Nou bijtjes dan ga ik jullie nu een verhaaltje voorlezen”. Zo prachtig aan het einde van een gezellige, mooie, relaxte en muziekvolle Kloosterfair. Ik ben blij met dit mooie resultaat dat we behaald hebben en dat we vele mensen hebben kunnen vertellen wat de noodzaak is van het bijen bestaan. En ik hoop dat er in de toekomst nog meer imkers of cursisten ons willen helpen met activiteiten binnen de imker vereniging West Betuwe ook al is het maar een paar uurtjes af en toe.

1 comment to Verslag: Kloosterfair 2014

• Lucie Struijs

Janine, wat een leuk artikel! Vooral het stukje over dat kleine meisje aan het eind. Dan kan na zoiets je dag niet meer kapot! Wat fijn dat deze dag zo leuk geweest is. Ik moet wel veel aan jullie denken, maar heb nog geen tijd gevonden om een keer te komen kijken, maar dat loopt niet weg.
    Groetjes, ook aan Wim en je dochter.
    Lucie