Activiteiten

Imker vereniging West-Betuwe heeft voor haar leden een aantal vaste activiteiten die elk jaar weer terugkomen. Elk lid kan zich opgeven voor een of meerdere activiteiten. We gebruiken een digitaal inschrijf formulier welke onderaan deze pagina staat. Tevens kunt  u tijdens de ALV zich inschrijven. Er lig een inschrijflijst op tafel maar u kunt ook een e-mail sturen naar westbetuwe@gmail.com met een aanmelding voor een of meerdere activiteiten of als u vragen heeft.

De volgende activiteiten staan gepland voor het komende jaar:

Zwermlijst

Nr. Periode Titel en Omschrijving
1 maart Reizen naar de Wilgen
Dick van Leeuwen regelt altijd de mooiste plekjes voor onze bijen om een van de eerste pollen te bemachtigen door onze bijen. Het geeft de volken een extra boost om voor het fruit al de nodige capaciteit te kunnen leveren;
2 juni
Informatie geven bij de Meent
Elke tweede zondag van de maanden juni, juli, augustus en september is er gedurende twee uur de mogelijkheid voor geïnteresseerd publiek om meer te weten te komen over alles rondom bijenhouden. Voor deze informatie uurtjes hebben we enthousiaste vrijwilligers nodig;
3  juli Landelijke Open Imkerijdag (half juli)
West-Betuwe doet ook dit jaar weer mee met de LOI. Meld je aan als deelnemer waarbij je jouw eigen stal openstelt voor publiek waar ze meer te weten kunnen komen over alles rondom bijenhouden;
4 zomer Bemanning Kraam
Soms wordt de vereniging gevraagd om een kraam te bemannen op een beurs of een braderie. Vind je het leuk om achter een kraam te staan en mensen iets te vertellen over bijenhouden geeft je dan op;
5 juni Norderney project
Al jaren is een groepje enthousiaste koninginnentelers bezig eigen moeren te telen en te laten bevruchten op het Duitse eiland Norderney. Heb je de koninginnenteelt cursus gevolgd in het verleden en wil je met je eigen moeren naar Norderney schrijf je in. We hebben een aparte pagina gewijd aan de activiteit Norderney. Klik hier;
6 augustus
Reizen naar de Hei
Zoals we beginnen met de Wilgen eindigen we met de Hei. Er zijn maar zes plaatsen beschikbaar omdat de Nederlandse natuurbeheerders het aantal plaatsen aan het inkrimpen zijn. Geef je dus op maar ga er vanuit dat we de aantal plaatsen moeten verdelen over het aantal aanmeldingen;
7 mei
Zwermlijst
De vereniging krijgt geregeld meldingen van zwermen binnen welke opzoek zijn naar een nieuw onderkomen. Ria Beltman verzorgt de coördinatie voor deze zwermen. Wilt u in aanmerking komen voor een zwerm dan kunt u zich opgeven. Er zijn wel spelregels om de zwermen eerlijk te verdelen. Zie dit artikel voor meer informatie over de zwermlijst.
8 2 x per jaar Onderhoud De Meent
Op De Meent in Beusichem hebben we een verenigingsstal. In en rondom de stal doen we twee keer per jaar wat onderhoudsklusjes zoals het verwijderen van onkruid, vegen van de stal en schilderen van stal onderdelen. De activiteiten zijn meestal op een zaterdagochtend. Heb je zin om een keer mee te schoffelen of te schilderen geeft je dan op.
9 augustus Verenigingsuitje in de Zomer
Een keer per jaar proberen we met zijn allen weg te gaan naar een bijzondere plek wat met bijenhouden te maken heeft. Geef je op als je interesse hebt om mee te gaan naar zo’n locatie.
10   Cursus zwermverhindering
Dit is een interessemeting onder de leden om te zien hoeveel animo er is voor een interne cursus zwermverhindering.

Overige

De volgende activiteiten zijn van derden waaraan de leden van onze imkervereniging vaak meedoen. Heeft u een activiteit waar u graag vrijwilligers voor wilt inzetten dan kunt u uw activiteit hier ook aan laten toevoegen. Denk er wel aan dat de verenigingsactiviteiten voorgaan mocht er een conflict ontstaan in datum en tijd.

Nr. Periode Titel en Omschrijving
 A april
Vrijwilliger De Zorgimkerij
Gedurende de maanden april en mei is De Zorgimkerij in Beesd een aantal weekenden open voor wandelend publiek. We vragen een aantal imkers die vragen van publiek kunnen beantwoorden over alles wat met bijen te maken heeft. Kan jij een of twee dagen meldt je dan aan bij Dick van Leeuwen via westbetuwe@gmail.com.

Inschrijven activiteiten 2017

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.