Materiaal huren

We hebben als imkervereniging zelf een aantal spullen te leen die elk lid van de vereniging kan lenen zoals een honingslinger, leskist en refractometer. Neem contact op met westbetuwe@gmail.com als je geïnteresseerd bent in een van de volgende objecten:

De leskist van vereniging West-Betuwe

Leskist

De vereniging beschikt over een leskist. Deze leskist is een bijenkast gevuld met allerlei imker gereedschappen en voorlichtingsmateriaal. Hij wordt vaak gebruikt op beurzen en markten. Je kunt deze lenen bijvoorbeeld voor een spreekbeurt of een les. Ook is het mogelijk hierbij de assistentie van een imker te vragen.

Honingslinger van imkervereniging West-BetuweHoningslinger

De vereniging beschikt over een honingslinger. De honingslinger is voorzien van een snijkraan en er zit een kooi in waar drie broedkamer ramen of zes honingkamer ramen in kunnen. Er zit geen motor bij dus echt ambachtelijk handwerk! Maak de slinger na het gebruik goed schoon zodat iedereen gebruik kan blijven maken van een goed onderhouden slinger. Voor de honingslinger wordt een vergoeding gevraagd van €2,-

RefractometerRefractometer

Is de honing geslingerd? Dan is het altijd goed om het vochtgehalte te meten. De meeste honing soorten dienen namelijk on der de 18% vochtigheid te zijn om deze maximaal twee jaar houdbaar te houden. Met een refractometer kun je die waarde heel makkelijk aflezen. Druppeltje honing op een plaatje, de meter tegen het licht houden en aflezen.

FoldermateriaalFoldermateriaal

De vereniging beschikt over diverse folders. Uiteenlopend van NBV folders tot informatie folders over onze vereniging. Vaak nemen we deze folders mee naar beurzen en markten en delen we ze uit op scholen.

Observatiekast

De observatiekast kun je gebruiken om op een markt voorbijgangers kennis te laten maken met bijen zonder steekgevaar. De observatiekast is aan beide kanten voorzien van glas en er zitten twee broedkamer ramen boven elkaar. Op deze manier is de moer altijd te vinden voor kinderen. De observatiekast is standaard niet voorzien van een volk maar dat kan wel geregeld worden indien je niet zelf in staat bent om een volk in een observatiekast te stoppen.

Darrenzeef

De darrenzeef wordt gebruikt tijdens koninginnenteelt. De dag waarop de EWK’s gevuld moeten worden dienen alle darren uitgefilterd te worden. Deze speciale zelf gemaakte zeef is voorzien van een moerrooster en een stamper om ramen met jonge bijen te ontdoen van darren. Wat er overblijft zijn jonge bijen in de emmer onder de zeef. We hebben er drie binnen de vereniging.

Marktkraam

We hebben een eigen marktkraam die gebruikt kan worden tijdens braderieën of markten. Hij is in 2013 opnieuw geschilderd en voorzien van een nieuw zeil.