Procedure zwermmelding

Hoe te handelen bij een “zwerm-melding”

Dit artikel is voornamelijk bedoeld voor de regionale zwermcoördinatoren. In 2015 zijn we begonnen met een nieuw systeem waarbij we gebruik maken van zwermcoördinatoren per regio. Deze instructie kan gebruikt worden door hun om de zwermmelding correct af te handelen.

A. Laat mensen eerst zelf vertellen hoe het eruit ziet, wat voor insecten zijn het, sinds wanneer zit het er, waar zit het, enz. Als het je onvoldoende duidelijk wordt, vraag dan zelf verder naar de vorm, de grootte en de eventuele drukte eromheen en of het om bijen, wespen of hommels gaat.
Vraag nauwkeurig waar precies: in de spouwmuur, schoorsteen, onder het daklood, tegen een boomstam, aan een tak, aan een muur, bovenop daken, onder een autobumper of onder een balkon, enz. Er is van alles mogelijk!
Is de plek normaal te bereiken met keukentrap of ladder? Is dat ter plekke beschikbaar en op welke hoogte zit de zwerm ongeveer. Niemand mag van een imker vragen om zich in gevaarlijke situaties te begeven. Durf ook nee te zeggen!

B. Als het duidelijk is dat het om een echte zwerm gaat, dan verder vragen naar de woonplaats. (en eventueel doorverwijzen naar andere regionale imkers die op de lijst worden genoemd.) Vertel meteen dat, als er nog niet van directe overlast sprake is, het beter is te wachten of de zwerm er tegen eind van de middag (17.00 uur?) nog steeds zit. Vaak verkassen zwermen immers nog in de middaguren en komt er misschien een imker voor niets! Laat mensen het liefst na 17.00 uur een imker van de lijst bellen, dan zal de zwerm doorgaans dezelfde avond geschept kunnen worden.

C. Vraag door zodat je zeker weet dat het om honingbijen gaat.
Er kan ook sprake zijn van hommels, wespen of wilde bijen, waar een imker niet de aangewezen persoon voor is!
Wespen-overlast of bijenzwermen op plekken die door een gewone imker moeilijk bereikbaar zijn en wel overlast bezorgen, doorverwijzen naar een gecertificeerde insectenbestrijder:

  • Roelof van Dee te Ophemert tel 06-53159802
  • Hans Vogelaar te Kesteren tel 0488-442850 of 06-10113643 (niet op zondag)

Attendeer mensen erop dat een insectenbestrijder geld kost en dat het verstandig is daar eerst naar te informeren!
Hommels en solitaire bijen zijn zachtaardige insecten en verdwijnen meestal binnen enkele maanden vanzelf. Probeer angst weg te nemen, stel mensen altijd gerust, en vraag ze om deze beschermde dieren, gewoon met rust te laten. Wijs ze op het grote nut van deze insecten (bestuiving!) Ze zullen normaal geen gevaar en overlast bezorgen en niet overwinteren.

D. Noteer duidelijk naam, adresgegevens en telefoon. Spreek af hoe laat je zelf komt, of dat je een andere imker gaat zoeken die een afspraak met ze zal maken. Probeer zo mogelijk het dezelfde dag op te lossen. Vraag of ze terug willen bellen als blijkt dat de zwerm al weer vertrokken is, voordat er een imker is!

Last but not least

Vragen van mensen buiten ons West Betuwe territorium svp doorverwijzen naar de NBV site: www.bijenhouders.nl Klik op kopje: “Bijen en welzijn” en scrol naar beneden naar “bijenzwerm”. Zo kom je op een landkaart waar je klikt op de juiste provincie. De bijenkorfjes zullen de weg wijzen naar de imkervereniging in de buurt!

Overige tips

1. Als je wilt weten wie er in jouw omgeving bijen heeft en waar er in jouw omgeving bijenstanden zijn, kijk dan op de ledenlijst die de vereniging West Betuwe je zal verstrekken. Verken je omgeving, zodat je gericht kunt werken bij een melding. Bel en vraag de imker in de buurt van de melding of hij/zij misschien die zwerm kan halen. Het is immers de verantwoordelijkheid van iedere imker om ervoor te zorgen dat de omgeving geen overlast ondervindt van onze bijen (burgerplicht!) De zwerm coördinator hoeft niet alles zelf te scheppen;

2. Vraag-imkers: via de site kunnen leden van onze vereniging aangeven dat ze graag een zwerm willen hebben. Ze moeten dat zelf aangeven bij de betreffende regionale zwermcoördinator. Bij een zwerm-melding kun je die vraag-imker bellen en de naam, telefoonnummer en overige gegevens doorgeven. Verzoek hem/haar om zelf contact op te nemen en verder af te spreken waar, hoe laat enz. er geschept gaat worden. Het is de bedoeling dat de vraag-imkers zelf de zwerm gaat scheppen (al of niet met hulp waar ze zelf voor moeten zorgen);

3. In principe is de zwerm eigendom van de schepper maar je kunt eventueel de zwerm ook weg geven aan een vraag-imker;

4. Het is niet de gewoonte dat er geld gevraagd wordt voor het scheppen van een zwerm, maar vaak wordt een potje honing wel op prijs gesteld. Dat is uiteraard ieders eigen keuze;

5. Voor verdere info over hoe te handelen met het zwermen scheppen, zie het artikel “Zwermschep handelingen” op onze website.

Leave a Reply

  

  

  


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.