Zwermlijst

Wat is de zwermlijst?

De zwemlijst is een lijst waar imkers zich voor kunnen opgeven om in aanmerking te komen voor een zwerm indien deze bij het zwemmeldpunt aangeboden wordt. Geregeld wordt ons zwermmeldpunt gebeld door bewoners van dorpen en steden met een melding dat er een zwerm in hun tuin hangt. Sinds 2015 werken we met een aantal lokale zwermcoördinatoren. Een zwermcoördinator doet een eerste telefonische check of het daadwerkelijk om een zwerm gaat en zal dan de zwermlijst afbellen opzoek naar een lid die de zwerm kan gaan scheppen.

Voor wie is die lijst?

Voor leden die in het nieuwe bijenseizoen in aanmerking willen komen voor een zwerm.

Hoe kom ik op die lijst?

• Door onderstaand inschrijfformulier in te vullen;
  • Je kunt ook een e-mail sturen naar onze vereniging.

Door je aan te melden via onderstaand formulier worden alle coördinatoren geïnformeerd. Zij houden zelf een lijst bij en zullen aan de hand van de opgegeven woonplaats kunnen bepalen wie ze kunnen bellen om een zwerm toe te wijzen. “Geen contact” betekent  dat de volgende persoon gebeld gaat worden op de lijst binnen de lokale regio. Geef daarom bij voorkeur ook een 06 nummer door.

Verder gelden de volgende spelregels:

1. De zwermcoördinator geeft alleen een melding door. Het is de bedoeling dat u zelf de zwerm gaat scheppen en ophalen;
  2. Indien u een telefoontje ontvangt maar niet in staat bent om daar binnen afzienbare tijd mee aan de slag te gaan, mag slechts 1x worden afgezegd. Bij een tweede keer afzeggen, zal uw naam verschuiven naar de laatste plaats op de lijst;
  3. U krijgt bij een melding de adres- en contactgegevens door. Neem eerst contact op met deze persoon en informeer of de zwerm er nog hangt en overleg hoe laat u de zwerm komt halen;
  4. Indien u er graag een ervaren imker bij wilt hebben, neem dan zelf contact op met een imker van onze vereniging of overleg met de lokale coördinator;
  5. Wilt u niet vergeten om altijd na de, al of niet geslaagde schep-actie, de coördinator te bellen met de informatie en overleg of u nog een keer in aanmerking wilt komen voor een zwerm in dit seizoen.

Inschrijfformulier zwermlijst

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Ja, ik wil graag op de zwermlijst komen van dit seizoen. Daarvoor vul ik het onderstaande formulier in zodat alle lokale zwermcoördinatoren mijn gegevens hebben: