Vrijdagavond zwerm scheppen

Vrijdag 6 juni was een goede dag om te zwermen. Na een eerste melding volgde al snel een tweede in Geldermalsen en een derde in Tiel. Ik was de gelukkige voor de melding in Geldermalsen en met de wetenschap dat de zwerm op zeker 4 meter hoog in de boom hing, heb ik de hulp van Piet (Huitema) ingeroepen.

Op foto 1 is goed te zien hoe mooi we de ladder tegen de tak van de boom konden zetten. Maar dan? Tak knippen en zwerm opvangen? Tak met een soort katrol beheerst laten zakken? De kieps op de riek steken en dan een paar keer flink  tegen de tak aan rossen? Het idee van de kieps op de riek sprak Piet duidelijk het meeste aan. Als een ware Poseidon besteeg hij de ladder. Gaf een paar flinke stoten tegen de tak en daalde vervolgens af in een recordtijd! zie foto 2Alles onder controle: volk geschept! En Piet onder de bijensteken, dat was wat minder. Na korte tijd toch nog de tak geknipt met het restant aan bijen: die landde met een zachte plof op het gras. Het zware werk zat erop. Het volk liep netjes in de kieps – zie foto 3 – en heeft inmiddels een goed onderkomen gevonden.

Evaluatie van het scheppen: was dit voor deze zwerm de beste methode? Was de tak knippen een betere methode geweest? Had Piet zijn pak aan moeten doen? Veel vragen, geen antwoorden, wel een ervaring rijker!

3 comments to Vrijdagavond zwerm scheppen

  • Herman Boas

    Beste Jacqueline,

    Ik heb enige tijd terug na (senior) ondersteuning aan een pas begonnen imker een artikel geschreven gericht op de beginnende imker over scheppen van zwermen onder alle denkbare omstandigheden. Het bestuur heeft nog geen tijd gehad om het te plaatsen. Maar hij komt er hopelijk spoedig in. Maar dit even terzijde
    Antwoorden op je vragen:
    – Methode: als de ladder dicht bij de zwerm kon worden geplaatst, dan was het beter geweest om de kieps of een korf aan een vleeshaak onder de zwerm te hangen.
    – Daarna beslist met water uit de plantenspuit besproeien
    – Zwerm afvegen met een paardenharen veger
    – Tak laten zitten en goed natspuiten
    – Piet had gezien de riskante positie op de ladder zijn pak aan moeten hebben

    Vriendelijke groet, Herman Boas

  • Ria Stevens

    Beste mensen,
    Met verbazing heb ik het artikel gelezen en de foto’s bekeken. Het is prima dat een zwerm geschept wordt, maar niet ten koste van alles. Als ik de foto’s bekijk lijkt het mij een gevaarlijke situatie. Op een grote ladder die erg stijl staat,dan een kieps vol met bijen naar beneden brengen die je nog volop steken ook. Wat als Piet van de ladder valt? Is het dat waard? Ik zou zeggen: laat lekker hangen, ze vliegen toch meestal zelf wel weg. Het welzijn van de imker gaat bij mij voor! Wat ik regelmatig van Ton hoor is dat de mensen het heel gewoon vinden dat je komt. Ze doen het zelfs voorkomen dat de imker erg blij mag zijn met een zwerm, ook al is het vaak niet meer dan een handvol bijen. Kortom ik vind het uitstekend dat imkers zwermen scheppen, maar volgens mij doen ze dit meestal om de mensen te helpen en het moeten geen gevaarlijke situaties worden. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
    Hartelijke groeten Ria Stevens.

  • Herman Boas

    Hoe ik hier over denk: Belangrijk dat je veilig staat tijdens het scheppen. Het komt inderdaad zoals Ton weet vaak voor dat de melder denkt dat je dolblij bent met een zwerm(je). Als het kan zou ik bij voorbaat aangeven wat de kosten zijn!
    Piet heeft als ervaren imker op niveau geschept! Ervan uitgaande dat hij koninginnegezind is maar ook van steriele vrouwtjes houdt, en even los daarvan dat hij uitstekend weet wat hij doet, vind ik het goed dat hij dit gedaan heeft, zeker als de ladder onder 75 graden kon staan. Ik heb het zelf al vele keren meegemaakt, scheppen op grote hoogte (je voelt je dichter bij de grote schepper!). Ik zou om veilig te staan en af te dalen zeker gelaatsbescherming hebben gedragen. Je kunt namelijk op die afstand niet aan het geluid beoordelen of de zwerm vriendelijk is. Ik heb verder goede ervaring door de kieps of bij een zware zwerm de korf met een S- haak aan de ladder te bevestigen zodat je de armen kunt gebruiken om je vast te houden en om te vegen in plaats van te stoten, zodat je meer zekerheid hebt dat ook de koningin geschept is.

    Vriendelijke groet, Herman Boas

Leave a Reply

  

  

  


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.