Zoelmondse kinderen bouwen een bijenhotel

In het kleine dorpje Zoelmond staat direct naast het sport-en speelterrein een vrij nieuwe kleine basisschool met 3 lokalen. Met enthousiaste medewerking van vrijwilligers van de speeltuinvereniging, de buurt en de basisschool is daar een vlindertuin en bijenhotel gecreëerd waar de kinderen dagelijks van kunnen genieten.

Ze kunnen straks in het voorjaar de vlinders en de bijen bewonderen op de drachtplanten die er in de vlindertuin geplant zijn. De hele buurt heeft er al stekjes en plantjes uit hun eigen tuin ingezet en de kinderen kunnen er in het voorjaar verder bloemen in zaaien. Er is ook een zandheuvel gemaakt waar de grondbijen hun nestjes in kunnen bouwen. Het bijenhotel staat er pal naast, dus het bed-and-breakfast is compleet voor de wilde bijen! Het geheel zal verder worden ingericht door de schoolkinderen en de vrijwilligers van de speeltuinvereniging. Er valt voor de kinderen straks veel te ontdekken en te beleven zo vlak naast hun school. Menige school zal jaloers zijn op zo’n educatieve omgeving!

Op 3 oktober werd het allemaal feestelijk geopend met de kinderen, ouders en vrijwilligers door wethouder Sander van Alphen van de gemeente Buren. Eerst kregen alle groepen een “bijen-les”. Cor (een “eigen” imker uit Zoelmond) vertelde groep 2, 3 en 4 over het leven van de honingbijen. In groep 5, 6 en 7 vertelde Ria Beltman (imker van de biodiversiteits-werkgroep West-Betuwe) over het belang van bijen voor ons voedsel, over bloemen en bestuiving, over “wilde” bijen enz. Er kwamen zoveel vragen dat de tijd voorbij vloog!

Het geeft hoop voor de toekomst van de bijen als zulke initiatieven dichtbij scholen gerealiseerd kunnen worden. Hulde aan al die vrijwilligers uit Zoelmond!